Σχολή Θετικών Επιστημών
ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ ΦΥΤΩΝ (13Β029)
ΣΤΟ ΣΤ' ΕΞΑΜΗΝΟ ΤΟΥ ΑΝΑΘΕΩΡΗΜΕΝΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
Y/E | Κωδικός | Εξάμηνο | Ώρες Θεωρίας | Ώρες Άσκησης | Δ.Μ. | Π.Μ. | Υπεύθυνος Διδασκαλίας Τομέας/Τμήμα | |
Ε | 13Α601 | Δ' | 4 | 3 | 5 | 5,5 | Τομέας Βοτανικής |
Σκοπός Μαθήματος: | |||||||
Η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με: α) τα βασικά στοιχεία των μοριακών μηχανισμών σηματοδότησης και μεταγωγής σήματος στα φυτά που συνδέονται με τις φυτικές ορμόνες και τα σάκχαρα, β) τη βιοσύνθεση και τον μεταβολισμό των φυτικών ορμονών και των σακχάρων, γ) τον κεντρικό ρόλο του μεταβολισμού του αζώτου και των λιπιδίων στην ανάπτυξη και λειτουργία των φυτών και τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η μελέτη τους στην παγκόσμια οικονομία και στις τροφικές απαιτήσεις του ανθρώπου (τα ¾ της παγκόσμιας παραγωγής εδώδιμων και βιομηχανικών ελαίων προέρχονται από φυτά και οι αποταμιευτικές πρωτεΐνες των σπερμάτων είναι σημαντικές για τη διατροφή του ανθρώπου και την παρασκευή ζωοτροφών), δ) τον δευτερογενή μεταβολισμό των φυτών με παραδείγματα βιοτεχνολογικών εφαρμογών των προϊόντων του και του ρόλου των δευτερογενών μεταβολιτών στην απόκριση των φυτών στην αβιοτική και βιοτική καταπόνηση και ε) βασικές έννοιες ολιστικών προσεγγίσεων στην ανάλυση του μεταβολισμού των φυτών όπως η μεταβολομική και η πρωτεομική, αντλώντας παραδείγματα από τη σύγχρονη βιβλιογραφία. | |||||||
Στόχος Μαθήματος: | |||||||
Μετά την παρακολούθηση και επιτυχή ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας οι φοιτητές θα έχουν κατανοήσει: α) τις μεταβολικές οδούς που οδηγούν στη βιοσύνθεση των πρωτογενών και δευτερογενών μεταβολιτών στους φυτικούς οργανισμούς, β) τη μοναδικότητα των φυτών σε επίπεδο μεταβολισμού, όπως αυτή προσδιορίζεται από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, γ) το ρόλο των σακχάρων ως μορίων σηματοδότησης στα φυτά, δ) τις βασικές αρχές ολιστικών προσεγγίσεων για την ανάλυση του μεταβολισμού, όπως η πρωτεομική, η μεταβολομική και η βιολογία συστημάτων και ε) τις δυνατότητες βιοτεχνολογικών εφαρμογών με τη χρήση φυτικών προϊόντων πρωτογενούς και δευτερογενούς μεταβολισμού. | |||||||
Περιεχόμενο Διδασκαλίας: | |||||||
Φυτικές ορμόνες και μεταγωγή σήματος (12 Ώρες): Αποσκισικό οξύ, Αυξίνες, γιβεριλλίνες, κυτοκινίνες, αιθυλένιο, ιασμονικό οξύ, σαλικυλικό οξύ. Βιοσύνθεση, μεταβολισμός και μηχανισμοί μεταγωγής σήματος. | |||||||
Περιεχόμενο Εργαστηριακών Ασκήσεων: | |||||||
1. Δράση του γιββερελλινικού οξέος (GA3) στη σύνθεση της α-αμυλάσης στα κύτταρα της αλευρόνης σπερμάτων σιταριού (Triticum aestivum var. capeiti). Ο ρόλος του απσισικού οξέος (ΑΒΑ). 2. Ενεργότητα της α-γλακτοζιδάσης και περιεκτικότητα της γαλακτομαννάνης του ενδοσπερμίου της Trigonella foenum-graecum L. (τριγωνίσκος) στα διάφορα στάδια της ανάπτυξης του αρτιβλάστου. 3. Ποσοτικός προσδιορισμός της σακαχαρόζης και των αναγωγικών σακχάρων του εμβρύου τριγωνίσκου στα διάφορα στάδια της ανάπτυξης του αρτιβλάστου. 4. Προσδιορισμός αζώτου κατά την ανάπτυξη των φύλλων του φυτού Laurus nobilis L. (κν. Δάφνη). 5. Μεταβολισμός αποταμιευτικών λιπών κατά τη φύτρωση των σπερμάτων και την ανάπτυξη των αρτιβλάστων του φυτού Citrullus lanatus (κν. καρπούζι). 6. Ανάλυση αιθερίων ελαίων από τα φύλλα του φυτού Laurus nobilis L. (κν. Δάφνη). | |||||||
Διδάσκοντες: | |||||||
Α. Ρούσσης, Αναπληρωτής Καθηγητής Μοριακής Φυσιολογίας Φυτών (Συντονιστής Μαθήματος) | |||||||
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος: | |||||||
http://eclass.uoa.gr/courses/BIOL154/ | |||||||
Σημειώσεις Μαθήματος - Εργαστηρίου: | |||||||
Τίτλος: | Σημειώσεις Μεταβολισμού Φυτών | ||||||
Συγγραφέας: | Σ. Μελετίου - Χρήστου, Κ. Σπυροπούλου | ||||||
Τόπος & Χρόνος Έκδοσης: | Αθήνα, 2012 | ||||||
Διανομή Σημειώσεων από: | Διδάσκοντες | ||||||
Τίτλος: | Εργαστηριακές Ασκήσεις Μεταβολισμού Φυτών | ||||||
Συγγραφέας: | Κ. Σπυροπούλου, Σ. Μελετίου - Χρήστου | ||||||
Τόπος & Χρόνος Έκδοσης: | Αθήνα, | ||||||
Διανομή Σημειώσεων από: | Διδάσκοντες | ||||||
Παρατηρήσεις: | |||||||
Η διαδικασία αξιολόγησης των φοιτητών/τριών γίνεται στην ελληνική γλώσσα (υπάρχει η δυνατότητα εξέτασης στην αγγλική για τους φοιτητές του Erasmus), με τελική εξέταση στο σύνολο της ύλης και περιλαμβάνει: α) Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης, β) Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και γ) Εξετάσεις εργαστηρίου. Οι εργαστηριακές ασκήσεις συμμετέχουν κατά 50% στον τελικό βαθμό του μαθήματος. Ο βαθμός του εργαστηρίου προκύπτει από ξεχωριστές πρακτικές εξετάσεις. Απαιτείται προβιβάσιμος βαθμός και στις πρακτικές εξετάσεις. Εφ’ όσον δίνονται Σεμινάρια ο βαθμός τους θα συμμετέχει σε ποσοστό 15%. | |||||||