Αρχική » Προγράμματα Σπουδών » ΠΑΛΑΙΟ Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών » Ε. Υδρόβιοι Φυτικοί Οργανισμοί (511 Ε)

ΥΔΡΟΒΙΟΙ ΦΥΤΙΚΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ

ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ "ΦΥΚΟΛΟΓΙΑ" (13Β044)
ΣΤΟ Ζ' ΕΞΑΜΗΝΟ ΤΟΥ ΑΝΑΘΕΩΡΗΜΕΝΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ

               
Y/E Κωδικός Εξάμηνο Ώρες Θεωρίας Ώρες Άσκησης Δ.Μ. Π.Μ. Υπεύθυνος Διδασκαλίας Τομέας/Τμήμα
Ε 13Ν511 Ε' 2 3 3 4 Τομέας Οικολογίας & Ταξινομικής
Σκοπός Μαθήματος:
 
 

H εκπαίδευση των φοιτητών/τριών του Tμήματος στα αντικείμενα της Εξέλιξης, Ταξινομικής Aναγνώρισης, Συστηματικής Κατάταξης και Οικολογίας των φυτικών οργανισμών (κυανοβακτήρια, φύκη, σπερματόφυτα) που διαβιούν στο υδάτινο περιβάλλον.

 
Στόχος Μαθήματος:
 
 

Oι φοιτητές/τριες, με το πέρας των παραδόσεων και εργαστηριακών ασκήσεων: α) να έχουν γνώση των οργανισμών που περιλαμβάνονται σε υδρόβια ενδιαιτήματα: τα Φύκη και τα υδρόβια/υδροχαρή Φυτά, β) να έχουν κατανοήσει τις βασικές αρχές της Συστηματικής και της Εξέλιξης αυτών των οργανισμών, γ) να έχουν αντιληφθεί το ρόλο που διαδραματίζουν στη δομή και λειτουργία των οικοσυστημάτων, δ) να έχουν γνώση της πρακτικής σημασίας και αξιοποίησής τους προς όφελος του ανθρώπου και του περιβάλλοντος, ε)  να έχουν εξοικειωθεί με τις μεθοδολογίες που χρησιμοποιούνται για τη μελέτη των οργανισμών, στ)  να έχουν την ευκαιρία να αναγνωρίσουν τους οργανισμούς στο φυσικό τους περιβάλλον, ζ) να έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν με συμφοιτητές τους στο πεδίο και στο εργαστήριο και να αναπτύξει πνεύμα ομαδικότητας και η) να έχουν αναπτύξει και βελτιώσει την ικανότητα τους για on-line πρόσβαση σε βιβλιοθήκες, βάσεις δεδομένων και επιστημονικά περιοδικά.

 
Περιεχόμενο Διδασκαλίας:
 
 

Εισαγωγή στα Φύκη. Οι Ρόλοι των Φυκών στη Βιογεωχημεία. Φύκη σε Βιοτικές ‘Ενώσεις’. (2 Ώρες)

Τεχνολογικές Εφαρμογές των Φυκών. Ποικιλότητα Φυκών και Συγγένειες. (2 Ώρες)

Κυανοβακτήρια – Χλωροξυβακτήρια. (2 Ώρες)

Ενδοσυμβίωση και Διαφοροποίηση των Ευκαρυωτικών Φυκών (έμφαση στα Glaucophyta και Chlorarachniophyta). Ευγληνοειδή. (2 Ώρες)

Κρυπτομονάδες. Απτόφυτα. Δινομαστιγωτά. (4 Ώρες)

Φωτοσυνθετικά Σταχυομαστιγωτά (Bacillariophyceae, Chrysophyceae, Synurophyceae, Eustigmatophyceae, Raphidophyceae, Pelagophyceae, Dictyophyceae, Xanthophyceae, Phaeophyceae κτλ.) (4 Ώρες)

Ροδοφύκη (1 Ώρα)

Χλωροφύκη (Prasinophyceae, Ulvophyceae, Trebouxiophyceae, Chlorophyceae, Charophyceae) (4 Ώρες)

Οικολογία Φυκών (1 Ώρα)

Υδρόβια Βρυόφυτα, Πτεριδόφυτα & Σπερματόφυτα (Μορφολογία, βιολογικοί κύκλοι, ταξινομικά γνωρίσματα, συστηματική, φυλογένεση και οικολογία των ανωτέρων ταξινομικών βαθμίδων. Αντιπροσωπευτικές οικογένειες, γένη και είδη) (4 Ώρες)

 
Περιεχόμενο Εργαστηριακών Ασκήσεων:
 
 

Εργαστηριακές Ασκήσεις: 1. Συλλογή μικροφυκών από διαφόρους βιοτόπους, μετρήσεις οικολογικών παραμέτρων. Καλλιέργεια (άσκηση υπαίθρου). 2. Κυανοβακτήρια: Παρατήρηση και ταξινόμηση νωπού, διατηρημένου και καλλιεργημένου υλικού που συλλέχθηκε στην άσκηση. Συγκριτικές παρατηρήσεις και προσδιορισμός χαρακτηριστικών μορφών στα ανωτέρω υλικά. 3-4. Χλωροφύκη: Μικροσκοπική παρατήρηση μορφολογικών γνωρισμάτων και σταδίων αναπαραγωγής σε νωπό, διατηρημένο και καλλιεργημένο υλικό. 5. Ροδοφύκη, Φωτοσυνθετικά Σταχυομαστιγωτά (Φαιοφύκη): Μικροσκοπική παρατήρηση μορφολογικών γνωρισμάτων και σταδίων αναπαραγωγής σε νωπό και διατηρημένο υλικό. 6-7. Φωτοσυνθετικά Σταχυομαστιγωτά (με έμφαση στα Διάτομα): Καθαρισμός υλικού και δημιουργία παρασκευασμάτων. Παρατήρηση σε φωτονικό μικροσκόπιο, μορφολογική ανάλυση και ταξινόμηση διαφόρων χαρακτηριστικών γενών. 8. Δινομαστιγωτά: Μικροσκοπική παρατήρηση μορφολογικών γνωρισμάτων και ταξινόμηση διαφόρων αντιπροσωπευτικών γενών σε διατηρημένο υλικό. 9-10. Βρυόφυτα, Πτεριδόφυτα, Σπερματόφυτα: Παρατήρηση μορφολογικών γνωρισμάτων σε στερεοσκόπιο, και προσδιορισμός χαρακτηριστικών υδρόβιων αντιπροσώπων από διάφορες οικογένειες με χρήση κλειδών.

Άσκηση πεδίου: Μονοήμερη εκδρομή: συλλογή, επεξεργασία και προσδιορισμός φυκών από διαφορετικά ενδιαιτήματα. Χρήση διαφορετικών υποστρωμάτων καλλιέργειας και συγκρίσεις.

 
Διδάσκοντες Θεωρία & Εργαστηριακές Ασκήσεις:
 
  Θεωρία: Θ. Κωνσταντινίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής Συστηματικής Βοτανικής
 
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος:
 
 

http://eclass.uoa.gr/courses/BIOL110/

 
Προτεινόμενα Διδακτικά Συγγράμματα:
 
  Τίτλος: Φύκη - Επιμέλεια Μετάφρασης: Α. Οικονόμου - Αμίλλη
Συγγραφέας: L.E. Graham, J.M. Graham & L.W. Wilcox
Εκδοτικός Οίκος: Ευρυδίκη Π. Κωσταράκη
Τόπος & Χρόνος Έκδοσης: Αθήνα, 2011 - ISBN: 978-960-87655-9-7
Κωδικός Δήλωσης Εύδοξος: 34271
 
Παρατηρήσεις:
 
 

Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα προκειμένου ο/η φοιτητής/τρια να παρακολουθήσει το μάθημα. Ωστόσο, για την καλύτερη παρακολούθηση και κατανόηση του μαθήματος απαιτούνται καλές γνώσεις των φοιτητών/τριών στα μαθήματα: Εισαγωγή στη Βοτανική, Ταξινομική Φυτών και Βιοσυστηματική, Μικροβιολογία.

Η διαδικασία αξιολόγησης των φοιτητών/τριών γίνεται στην ελληνική γλώσσα (υπάρχει η δυνατότητα εξέτασης στην αγγλική για τους φοιτητές Erasmus), με τελική εξέταση στο σύνολο της ύλης και περιλαμβάνει: Α. Γραπτή εξέταση του εργαστηρίουη οποία χωρίζεται σε δύο μέρη στο θεωρητικό και στο πρακτικό. α) Στο θεωρητικό μέρος περιλαμβάνονται ερωτήσεις σύντομων απαντήσεων για την αξιολόγηση της κατανόησης και κριτικής επεξεργασίας των εργαστηριακών δεδομένων, β) Στο πρακτικό μέρος ζητείται η αναγνώριση παρασκευασμάτων στα οποία ασκήθηκαν οι φοιτητές/τριες, έτσι ώστε να αξιολογηθεί η κατανόηση, η κριτική και επαγωγική σκέψη και η ικανότητα διάκρισης - Β. Γραπτή εξέταση της θεωρίας του μαθήματος με: α) Ερωτήσεις σύντομης θεωρητικής ανάπτυξης, β) Ερωτήσεις σύντομων ή μονολεκτικών απαντήσεων, γ) Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και δ) Ερωτήσεις κρίσεως. Ο συνολικός βαθμός προκύπτει ως άθροισμα του βαθμού της εργαστηριακής εξέτασης (40%) και της εξέτασης της θεωρίας του μαθήματος (60%).