Σχολή Θετικών Επιστημών
Y/E | Κωδικός | Εξάμηνο | Ώρες Θεωρίας | Ώρες Άσκησης | Δ.Μ. | Π.Μ. | Υπεύθυνος Διδασκαλίας Τομέας/Τμήμα | |
Ε | 13Β035 | ΣΤ' | 2 | 3 | 3 | 4,0 | Οικολογίας & Ταξινομικής |
Σκοπός Μαθήματος: | |||||||
Εξετάζονται οι τρόποι μελέτης της φυτικής ποικιλότητας, με έμφαση στα είδη που αναπτύσσονται στον ελληνικό χώρο (Πτεριδόφυτα, Γυμνόσπερμα και Αγγειόσπερμα). Παρουσιάζονται τα συστήματα ταξινόμησης που στηρίζονται στην κλασσική μορφολογία και τη σύγχρονη φυλογένεση. Επισκοπούνται οι σημαντικότερες ελληνικές φυτικές οικογένειες, με παραδείγματα ειδών που έχουν επιστημονικό και εφαρμοσμένο ενδιαφέρον. Παραθέτονται δεδομένα για τη χλωριδική ποικιλότητα, τον ενδημισμό και τις φυτογεωγραφικές σχέσεις της Ελλάδας ως σύνολο αλλά και των επιμέρους φυτογεωγραφικών περιοχών της. | |||||||
Στόχος Μαθήματος: | |||||||
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια θα έχει: α) καλή γνώση των οργανισμών που περιλαμβάνονται στο βασίλειο των Φυτών, ιδιαίτερα των ειδών της Ελλάδας και του Μεσογειακού χώρου, β) κατανοήσει τις βασικές αρχές της Συστηματικής και της Φυλογένεσης αυτών των οργανισμών, γ) αντιληφθεί το ρόλο που διαδραματίζουν στη δομή και τη λειτουργία των οικοσυστημάτων και της βιόσφαιρας γενικότερα, δ) γνώση της πρακτικής σημασίας και της αξιοποίησής τους προς όφελος του ανθρώπου και του περιβάλλοντος, ε) εξοικειωθεί με τις μεθοδολογίες που χρησιμοποιούνται για την αναγνώριση και τη μελέτη των οργανισμών, στ) την ευκαιρία να αναγνωρίσει τους οργανισμούς στο φυσικό τους περιβάλλον και να δημιουργήσει δείγματα φυτολογίου, ζ) την ευκαιρία να συνεργαστεί με συμφοιτητές του και να αναπτύξει πνεύμα ομαδικότητας, η) αναπτύξει και βελτιώσει την ικανότητα του για on-line πρόσβαση σε βιβλιοθήκες, βάσεις δεδομένων και επιστημονικά περιοδικά, θ) αποκτήσει σχετική εμπειρία ανάλυσης και παρουσίασης βιβλιογραφικών και ερευνητικών δεδομένων. | |||||||
Περιεχόμενο Διδασκαλίας: | |||||||
... | |||||||
Περιεχόμενο Εργαστηριακών Ασκήσεων: | |||||||
1. Πτεριδόφυτα & Γυμνόσπερμα. Μακροσκοπική μελέτη, αξιολόγηση μορφολογίας και ταξινομικά γνωρίσματα αντιπροσωπευτικών γενών της Ελλάδας. Παρατήρηση νωπού & διατηρημένου υλικού – 2-4. Αγγειόσπερμα. Μακροσκοπική μελέτη, αξιολόγηση μορφολογίας και ταξινομικά γνωρίσματα αντιπροσωπευτικών οικογενειών και γενών της Ελλάδας. Ανθικοί τύποι και χρήση κλειδών ταξινόμησης. Παρατήρηση νωπού & διατηρημένου υλικού – 5. Επεξεργασία φυτικών ιστών για παρατήρηση των χρωμοσωμάτων φυτικών ειδών της Ελλάδας. Αξιολόγηση της συστηματικής πληροφορίας που παρέχεται – 6. Φυλογένεση (κλαδιστική): εισαγωγή στη δημιουργία και κατανόηση των φυλογενετικών δένδρων. Αξιολόγηση της πληροφορίας που παρέχουν. Διήμερη εργαστηριακή άσκηση στο πεδίο: συλλογή, επεξεργασία και προσδιορισμός βοτανικού υλικού στη φύση, δημιουργία φυτολογίου. Επεξήγηση της μεθοδολογίας επιτόπιας εργασίας σε περιπτώσεις βοτανικών επισκέψεων στο πεδίο. | |||||||
Διδάσκοντες Θεωρία & Εργαστηριακές Ασκήσεις: | |||||||
Θεωρία: Θεοφάνης Κωνσταντινίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής Συστηματικής Βοτανικής (Συντονιστής Μαθήματος) - Δρ. Ιωάννης Μπαζός (ΕΔΙΠ) | |||||||
Εργαστήρια: Θεοφάνης Κωνσταντινίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής Συστηματικής Βοτανικής - Δρ. Π. Ανδριόπουλος (ΕΔΙΠ) - Δρ. Ιωάννης Μπαζός (ΕΔΙΠ) - Δρ. Δημήτριος Καζάνης (ΕΔΙΠ) - Δρ. Ιωάννα Πυρρή (ΕΔΙΠ) - Ιωάννης Κόκκορης (ΕΤΕΠ) | |||||||
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος: | |||||||
https://eclass.uoa.gr/courses/BIOL336/ | |||||||
Σημειώσεις Μαθήματος - Εργαστηρίου: | |||||||
Τίτλος: | Η Χλωρίδα της Ελλάδας - Σημειώσεις | ||||||
Συγγραφέας: | Θ.Κωνσταντινίδης, Ι.Μπαζός | ||||||
Τόπος & Χρόνος Έκδοσης: | Αθήνα, ... | ||||||
Διανομή Σημειώσεων από: | Διδάσκοντες | ||||||
Τίτλος: | Η Χλωρίδα της Ελλάδας - Εργαστηριακές Ασκήσεις | ||||||
Συγγραφέας: | Θ.Κωνσταντινίδης, Ι.Μπαζός | ||||||
Τόπος & Χρόνος Έκδοσης: | Αθήνα, ... | ||||||
Διανομή Σημειώσεων από: | Διδάσκοντες | ||||||
Παρατηρήσεις: | |||||||
Η διαδικασία αξιολόγησης γίνεται στην ελληνική γλώσσα (ή στην αγγλική γλώσσα για τους φοιτητές Erasmus) με τελική εξέταση στο σύνολο της ύλης και περιλαμβάνει: A. Γραπτή εξέταση του εργαστηρίου: α) στο θεωρητικό μέρος της περιλαμβάνονται ερωτήσεις σύντομων απαντήσεων για την αξιολόγηση της κατανόησης και κριτικής επεξεργασίας των εργαστηριακών δεδομένων, β) στο πρακτικό μέρος της ζητείται η αναγνώριση παρασκευασμάτων στα οποία ασκήθηκαν οι φοιτητές/τριες ή/και άγνωστου υλικού, έτσι ώστε να αξιολογηθεί η κατανόηση, η κριτική και επαγωγική σκέψη και η ικανότητα διάκρισης - Β. Γραπτή εξέταση της θεωρίας του μαθήματος με: α) Ερωτήσεις σύντομης θεωρητικής ανάπτυξης, β) Ερωτήσεις σύντομων ή μονολεκτικών απαντήσεων, γ) Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, δ) Ερωτήσεις κρίσεως. Ο συνολικός βαθμός προκύπτει ως άθροισμα του βαθμού της εργαστηριακής εξέτασης (40%) και της εξέτασης της θεωρίας του μαθήματος (60%). | |||||||