Σχολή Θετικών Επιστημών
Y/E | Κωδικός | Εξάμηνο | Ώρες Θεωρίας | Ώρες Άσκησης | Δ.Μ. | Π.Μ. | Υπεύθυνος Διδασκαλίας Τομέας/Τμήμα | |
E | 13Β023 | E' | 4 | - | 4 | 5,5 | Τομέας Βιοχημείας & Μοριακής Βιολογίας |
![]() | Σκοπός Μαθήματος: | ||||||
Η κατανόηση και η εμπέδωση σε βάθος θεμάτων αιχμής της Μοριακής Βιολογίας, καθώς και των εφαρμογών τους. | |||||||
![]() | Στόχος Μαθήματος: | ||||||
Η εκμάθηση και η εμπέδωση σε βάθος σύγχρονων θεμάτων Μοριακής Βιολογίας που αφορούν στη δομή και οργάνωση του ευκαρυωτικού DNA, στη μεταγωγή σημάτων, στη μελέτη της ρύθμισης της μεταγραφής ευκαρυωτικών γονιδίων, στους μοριακούς μηχανισμούς νευροεκφυλισμού, στους διαγονιδιακούς οργανισμούς, στη μελέτη και ανάλυση της αλληλουχίας γονιδιωμάτων, στις σύγχρονες μεθόδους αλληλούχησης, στη μελέτη των μηχανισμών δράσης νέων "έξυπνων" φαρμάκων, στη Φαρμακογονιδιωματική, στη Μοριακή Ιολογία, στη Μοριακή Ογκολογία και στην εξατομικευμένη Ιατρική. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια θα: α) Έχει γνώση των μη κωδικών μορίων RNA που ρυθμίζουν την έκφραση πολλών γονιδίων που κωδικοποιούν για πρωτεΐνες, β) Κατανοήσει με λεπτομέρεια τους μηχανισμούς που ρυθμίζουν τη γονιδιακή έκφραση, γ) Έχει γνώση ειδικών μοριακών μηχανισμών νευροεκφυλισμού, δ) Έχει γνώση των μηχανισμών δράσης νέων "έξυπνων" φαρμάκων φαρμάκων, ε) Έχει γνώση σύγχρονων θεμάτων Μοριακής Ιολογίας, Μοριακής Ογκολογίας και εξατομικευμένης Ιατρικής, στ) Έχει εξοικειωθεί με τις σύγχρονες μεθοδολογίες της Μοριακής Βιολογίας που βρίσκουν σήμερα μια πληθώρα εφαρμογών, όπως η αλληλούχηση νέας γενιάς και η χρήση διαγονιδιακών ζώων, ζ) Μπορεί να συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του στην ανάλυση και παρουσίαση ενός σχεδίου ή μίας μελέτης που αποσκοπεί στην επίλυση σύγχρονων προβλημάτων Μοριακής Βιολογίας, που αφορούν τα πεδία της Μοριακής Ιολογίας, της Μοριακής Ογκολογίας και της Φαρμακογονιδιωματικής, η) Έχει αναπτύξει και βελτιώσει την ικανότητα του για on-line πρόσβαση σε βιβλιοθήκες, βάσεις δεδομένων και επιστημονικά περιοδικά, καθώς επίσης και στη χρήση λογισμικών πακέτων (software) επεξεργασίας και ανάλυσης αλληλουχιών, θ) Έχει ενδυναμώσει τις δεξιότητες κριτικής κατανόησης, ανάλυσης, και παρουσίασης ερευνητικών και βιβλιογραφικών δεδομένων. | |||||||
![]() | Περιεχόμενο Διδασκαλίας: | ||||||
Αρχές Γονιδιωματικής- o κόσμος των Omics (2 ώρες) - Ο κόσμος των μη κωδικών μορίων RNA (8 ώρες) - Μεταγωγή σημάτων (4 ώρες) - Υποκινητές και ενισχυτές (2 ώρες) - Ρύθμιση της μεταγραφής ευκαρυωτικών γονιδίων (4 ώρες) - Η ρύθμιση της δομής της χρωματίνης (4 ώρες)- Μοριακοί μηχανισμοί νευροεκφυλισμού (6 ώρες) - Διαγονιδιακοί οργανισμοί (4 ώρες) – Μηχανισμοί Επιγενετικής (4 ώρες) - Ανάλυση και μελέτη της αλληλουχίας γονιδιωμάτων (4 ώρες) - Μοριακές Το σύστημα CRISPR/Cas9 (2 ώρες) - Στοιχεία Σύγχρονης Μοριακής Ιολογίας -Μέθοδοι παρασκευής εμβολίων (4ώρες) - Σύγχρονα Θέματα Μοριακής Ογκολογίας- Μοριακοί μηχανισμοί δράσης «έξυπνων» φαρμάκων (4 ώρες). | |||||||
![]() | Διδάσκοντες Θεωρία & Εργαστηριακές Ασκήσεις: | ||||||
Θεωρία: Α. Σκορίλας, Καθηγητής Κλινικής Βιοχημείας (Συντονιστής Μαθήματος) - Δ. Βασιλακοπούλου, Καθηγήτρια Βιοχημείας Ευκαρυωτικών Οργανισμών - Χρ. Κοντός, Επίκουρος Καθηγητής Μοριακής Βιολογίας - Δρ. Ελ. Κραββαρίτη (ΕΔΙΠ) | |||||||
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος: | |||||||
https://eclass.uoa.gr/courses/BIOL191/ | |||||||
![]() | Παρατηρήσεις: | ||||||
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα προκειμένου ο/η φοιτητής/τρια να παρακολουθήσει το μάθημα. Η διαδικασία αξιολόγησης των φοιτητών/τριών γίνεται στην ελληνική γλώσσα (υπάρχει η δυνατότητα εξέτασης στην αγγλική για τους φοιτητές Erasmus), με τελική εξέταση στο σύνολο της ύλης και περιλαμβάνει: Γραπτή εξέταση του μαθήματος με: α) Προβλήματα βασισμένα στις θεωρητικές γνώσεις που αναπτύχθηκαν στις παραδόσεις, β) Προβλήματα για την αξιολόγηση των δεξιοτήτων τους στην ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, στην επαγωγική σκέψη και την εφαρμογή των γνώσεων που αποκτήθηκαν για την επίλυση ερευνητικών προβλημάτων Μοριακής Βιολογίας και γ) Ερωτήσεις ανάπτυξης για την αξιολόγηση της γνώσης των φοιτητών/τριών και για την αξιολόγηση της κριτικής σκέψης τους στις σύγχρονες μεθοδολογίες Μοριακής Βιολογίας. | |||||||